פסיכוגריאטריה היא התחום ברפואה העוסק בתהליכים של המוח, הקוגניציה והנפש של הקשיש.
ברבות השנים חווה הקשיש אובדנים רבים כמו אובדן בן או בת זוג, אובדן חברים, אובדן מקצוע, אובדן סטטוס חברתי, אובדן מהירות תגובה, אובן יכולות שמיעה וראיה, אובדן יכולת תפקוד והקשה מכל, אובדן הזיכרון והיכולות הקוגניטיביות. כל אחד ואחד מאובדנים אלו, ובוודאי הצטברות של כמה אובדנים יחדיו, עלולים לגרום למצוקה אשר בתורה יכולה להחמיר את מצבו התפקודי של הקשיש, להעיב על מצב רוחו, להשפיע על התיאבון שלו ועל הרצון שלו להמשיך ולחיות.
בנוסף, בארצנו קשישים רבים נושאים עימם תרמיל כבד וסגור של טראומות עבר, טראומות ילדות של עקירה, שואה, נדודים והסתגלות לארץ חדשה וזרה. רבים מהם התמודדו במשך חיים שלמים עם הטראומות שעברו בהצלחה, למדו מקצוע, הקימו משפחות, התפרנסו ויצרו קשרים חברתיים, אך בהגיעם לגיל זקנה, גופם ונפשם כבר חלשים, התרמיל נפתח והטראומות עולות וצפות ועלולות להכות בקשיש בכאב שלעיתים קשה מנשוא.
היכולת הקוגניטיבית של האדם אחראית בין השאר על היכולת לחשב, לזכור, לעבד נתונים, להתמצאות ועוד. ההתמודדות עם המצבים הנפשיים השונים של החיים, עם האובדנים ועם הקשיים התפקודיים דורשת רזרבות קוגניטיביות שמורות. קוגניציה איתנה היא כמו קרקע יציבה שעליה אפשר לנהל חיים יציבים ולהתמודד עם המהמורות הרגשיות הנקראות בדרך. כולנו מודעים לכך כי גם במצב רגיל, כאשר היכולות הקוגניטיביות נמצאות במיטבן, עדיין אירועים שונים בחיים יכולים להשפיע על התפקוד וליצור עומס עמו נתקשה להתמודד. הדבר קשה שבעתיים בגיל זקנה כאשר אותן רזרבות קוגניטיביות מתדלדלות ואינן עומדות עוד לרשותנו. לכן, לעת זקנה, ההתמודדות עם אתגריי החיים נעשית מאתגרת יותר כאילו הקרקע פחות יציבה. כל שינוי רגשי, אפילו מהמורה קלה עלול להיות הרה אסון. לא פעם ראיתי אנשים שהתמודדו ביד רמה עם סיטואציות מורכבות ועם אתגריי חיים לא פשוטים אולם בהגיעם לגיל זקנה כאשר המשאבים הקוגניטיביים שלהם מתדלדלים הם קורסים רגשית או גופנית גם במצבים איתם היו מתמודדים ללא כל קושי בגיל צעיר.
מקצוע הפסיכוגריאטריה עדיין איננו מוכר כהתמחות על ידי משרד הבריאות. זהו מקצוע שנלמד בקורסים שונים באוניברסיטאות ובעיקר מתוך ניסיון קליני. זהו תחום בו עוסקים פסיכיאטרים וגריאטרים אשר הציבו לעצמם כמטרה להעמיק ולשכלל את היכולות במתן פתרון לקשישים הסובלים מקשיים נפשיים, התנהגותיים וקוגניטיביים.